EK predstavila ambicióznu stratégiu pre čisté palivá v doprave

24.01.2013 Celý región

Brusel 24. januára (TASR) - Európska komisia (EK) dnes predstavila ambiciózny balík opatrení, ktoré majú v celej Európe zabezpečiť rozvoj čerpacích staníc pre alternatívne palivá a spoločné normy na ich konštrukciu a používanie.

EK upozornila, že čistým palivám stoja v ceste tri hlavné prekážky: vysoké náklady na vozidlá, nízka úroveň prijímania spotrebiteľmi a nedostatok dobíjacích a čerpacích staníc. Kvôli nedostatku vozidiel sa nestavajú čerpacie stanice. Vozidlá sa nepredávajú za konkurenčné ceny, pretože nie je dostatočný dopyt. Spotrebitelia nekupujú vozidlá, pretože sú finančne nákladné a nie sú pre ne k dispozícii čerpacie a dobíjacie stanice.

Komisia preto navrhuje balík záväzných cieľov pre členské štáty, pokiaľ ide o minimálnu úroveň infraštruktúr pre čisté palivá ako elektrina, vodík a zemný plyn, ako aj spoločné normy pre celú EÚ, pokiaľ ide o potrebné zariadenia.

"Rozvoj inovačných a alternatívnych palív je cestou, ako dospieť k väčšej účinnosti európskeho hospodárstva z hľadiska zdrojov, ako znížiť našu prílišnú závislosť od ropy a ako rozvinúť odvetvie dopravy, ktoré by zodpovedalo požiadavkám 21. storočia," uviedol v tejto súvislosti eurokomisár pre dopravu Siim Kallas.

Komisár Kallas upozornil, že Čína a USA plánujú mať do roku 2020 v cestnej premávke viac ako 6 miliónov elektrických vozidiel. To je pre Európu príležitosťou a výzvou vytvoriť si silnú pozíciu na rýchlo sa rozvíjajúcom celosvetovom trhu.

Medzi navrhované opatrenia patria iniciatívy pre elektrické vozidlá, biopalivá, vodík a skvapalnený a stlačený zemný plyn.

Autá za primerané ceny vo veľkosériovej výrobe

Pokiaľ ide o miesta elektrického dobíjania pre automobily, sa podľa návrhu EK v každom členskom štáte bude vyžadovať minimálny počet dobíjacích miest, v ktorých sa bude využívať spoločná zástrčka. Cieľom je zriadiť počet dobíjacích miest tak, aby spoločnosti vyrábali autá za primerané ceny vo veľkosériovej výrobe. Spoločná zástrčka v celej EÚ je kľúčovým prvkom na rýchle rozšírenie tohto typu paliva. S cieľom ukončiť neistotu na trhu EK oznámila využívanie zástrčky "typu 2" ako spoločnej normy pre celú Európu.

V prípade pohonu na vodík, zatiaľ iba Nemecko, Taliansko a Dánsko majú k dispozícii vodíkové čerpacie stanice. Návrh EK predvída prepojiť existujúce čerpacie stanice s cieľom vytvoriť sieť so spoločnými normami zabezpečujúcimi mobilitu vodíkových vozidiel. To sa vzťahuje na 14 krajín EÚ, ktoré majú sieť pre vodíkové palivá.

Kľúčová výzva

Biopalivá dnes tvoria takmer 5 % trhu. Používajú sa v rámci palivových zmesí a nevyžadujú si špecifickú infraštruktúru. Kľúčovou výzvou bude podľa EK zabezpečiť ich udržateľnosť.

Infraštruktúra pre zemný skvapalnený plyn (LNG) pre zásobovanie lodí je v počiatočnej fáze. Komisia navrhuje, aby boli pevné alebo mobilné čerpacie stanice pre LNG vybudované v rámci základnej Transeurópskej siete dopravnej infraštruktúry vo všetkých 139 námorných prístavoch do roku 2020 a vo všetkých vnútrozemských prístavoch do roku 2025. Z hľadiska cestnej dopravy, kde LNG používajú nákladné vozidlá, v EÚ existuje len 38 čerpacích staníc. Komisia navrhuje, aby boli do roku 2020 vybudované čerpacie stanice na každých 400 km pozdĺž základnej Transeurópskej siete dopravnej infraštruktúry.

Stlačený zemný plyn (CNG) sa používa najmä v prípade automobilov. V súčasnosti využíva toto palivo milión vozidiel. Do roku 2020 by sa mal tento počet desaťnásobne zvýšiť. Návrh Komisie zabezpečí, aby boli do roku 2020 v celej Európe k dispozícii verejne prístupné čerpacie miesta so spoločnými normami s maximálnymi vzdialenosťami 150 km.

Členské štáty budú môcť vykonať tieto zmeny bez toho, aby sa to nevyhnutne dotklo ich verejných výdavkov, keďže budú môcť zmeniť miestne predpisy tak, aby povzbudili investície súkromného sektora a jeho účasť. Podpora tejto oblasti zo strany EÚ je už k dispozícii z fondov TEN-T, Kohézneho fondu a štrukturálnych fondov.
 

Vyberte región